Recent Posts

fredag 6 augusti 2010

Cash och scones :)

God fredagskväll!

Jag fattar verkligen inte hur snabbt en vecka går, förra fredagen vid den här tiden vandrade jag och mamma proppmätta hem efter en god middag på Kouzina i Stockholm och det känns bara som i förrgår!?

Igår var jag och min äldsta vän Disa (hon är alltså inte gammal, utan vi har varit vänner i dryga 25 år), ute och käkade en supergod 3-rättersmiddag på Caleo. Vi träffas alldeles för sällan nu för tiden och speciellt utan barnen så det är underbart att bara få äta gott, dricka ett par glas vin och få tjejsnacka i fred! Sedan gick vi till Locatelli och tog en drink till innan vi åkte hem till våra familjer.

Jag och J har precis sett Snabba Cash och jag måste väl säga att jag blev lite besviken på filmen, som man alltid blir kanske när man läst boken innan! Jag gillar Jens Lapidus böcker skarpt, och filmen är definitivt sevärd, men boken är bättre.

Bild från filmen hittad på Google.

Nu till något helt annat, förra veckan mellan Mollösund och Stockholm så hann jag faktiskt med att baka mellan tvättning och packning av resväskan. Det blev Hallonscones med mörk choklad, det är alltid supergott med nybakta scones och enkelt att baka så här kommer receptet om någon är sugen:


Hallonscones med mörk choklad
12 st
4 ½ dl vetemjöl
½ tsk salt
2 tsk bakpulver
50 g smör
2 dl grädde

Smaksättning:
1 ½ dl hallon, frusna
50 g mörk choklad

1. Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke. Finfördela det kalla smöret i mjölblandningen.
2. Häll på grädden och arbeta samman till en deg. Detta kan göras i en mixer om man vill.
3. För hallonscones med choklad: hacka chokladen och blanda ner den tillsammans med hallonen i degen. För att inte få rosa scones görs detta för hand.
4. Forma degen till bollar och grädda i 250 grader i ca 10 minuter. Servera varma med smör och ost eller lemoncurd.

Vete katten hur man blandar ner hallonen för hand utan att få rosa scones ... men vem bryr sig goda blev de iaf?! :)

Vi hörs! Kram Frida

1 kommentarer:

Catharina sa...

Mm, låter smaskigt med såna goda scones! Själv har jag inte läst boken Snabba Cash så jag tyckte filmen var superbra. Mysigt med tjejkvällar på stan. Det låter som om du har det bra. Fortsätt med och kram kram från mig.....

Skicka en kommentar