Recent Posts

torsdag 10 juni 2010

Kontrasterna gör skillnad ...

Ja, hela livet är väl fullt av kontraster och det är väl helt underbart ... hur tråkigt hade inte livet varit utan variation - det är väl kontrasterna som gör livet!


De här två böckerna ligger just nu på mitt nattduksbord och de får symbolisera livets kontraster.

Eller kanske kontrasterna i mitt liv ... jag är störtförtjust i Lapidus böckers Stockholm Noir, men känner mig mer hemma i det Stockholm som beskrivs i Elsas mode. Trots att jag bara festat en gång i mitt liv på Stureplan och modevärlden kan jag nada om, men bloggvärlden börjar jag väl få lite kläm på :)

Men nu var det inte böcker vi skulle diskutera utan kontraster ... Stockholm ja, älskar att åka dit men Göteborgare i hjärtat. Är uppväxt på landet, men kan inte tänka mig att flytta tillbaka, jag är alldeles för förtjust i storstans anonymitet och utbudet av allt så klart. Annars har hela mitt liv genomgått ganska stora kontraster de sista åren. Har gått från att jobba 9-10 timmar om dagen till att bli mamma och vara föräldraledig, till att tyvärr vara arbetslös ... och det ganska länge nu!

Annars är ju livet som småbarnsförälder rätt fyllt av kontraster ... från att ens lilla älskling är helt underbar och man nästan gråter av lycka och stolthet över att få vara förälder till det lilla underverket till att man är så trött och arg på dem att man tror att man skall gå i bitar! Innan man fick barn så tänkte man ju inte på att saker som att själv komma iväg på allt från att träna eller gå till frisören till att själv umgås med sin partner eller att gå ut och festa måste planeras i förväg, då gjorde man ju bara det man kände för.

Men det är väl det som jag tycker gör livet underbart just nu att man kan få göra allt från att tvätta, städa, byta bajsblöjor, betala skatt, sitta i sandlådan och leka med dottern och allt annat som hör vuxenlivet till (vilket även ett jobb borde göra!). Till att få sitta med bästa tjejkompisen i en bar, dricka vin och skratta like there´s no tomorrow eller att faktiskt festa till fem på morgonen (händer nästan aldrig, men gjorde ju det för ett par veckor sedan)!

Jag kontrasternas kvinna - är både en responsible småbarnsmorsa och en urbarnslig fjortis i en 32-årings kropp :)

Lite tankar en torsdagskväll - vi hörs!

Kram Frida

1 kommentarer:

[ lilla fru werner ] sa...

Deep... Men visst känner man igen sig.... Kram vännen! Love!

Skicka en kommentar