Recent Posts

måndag 3 oktober 2011

På tvåtusen meter över havet ...

... befann jag mig för precis en månad sedan idag, nämligen på Europas högst vulkan Etna på Sicilien. Etna ligger på Siciliens östra kust med närmsta staden Catania, där komiskt nog Siciliens enda Ikea ligger! :)

Eftersom jag aldrig besökt någon vulkan tidigare så vet jag inte vad jag förväntade mig, men det såg i alla fall inte ut som jag trodde! Jag trodde nog att det bara skulle vara en öde vulkan liksom. Men det fanns hus, restauranger och hotell hela vägen upp och där på två tusen meter som bussen gick upp till, där var ett helt turistsamhälle uppbyggt med restauranger och souvenirbutiker. Det fanns en sjukstuga och en helikopterplatta där minst två helikoptrar landade under tiden vi var där. Vi hade fått rådet att ta med varma kläder för vissa dagar är det riktigt kallt och blåser mycket, men den dagen vi var där var det ca 25 grader och lite mulet - alltså svensk sommar! :D



Längst upp i bild Etnas högsta topp på ca 3330 över havet. Fotot är taget från den lägre av de två Silvestri höjderna.


Eftersom vi hade vagnen med oss (dottern fick ett anfall när hon insåg att den skulle vara kvar i bussen så bäst att ta med den då va) så gick vi alla tre bara upp till den lägre av de två Silvestri höjderna. J gick själv upp till den högre också, vi såg flera sällskap med nunnor i vita kläder som "klättrade" upp för vulkankanten så då skall väl inte han vara sämre, eller hur?! :)

Upp till toppen fick man först ta linbana och sedan fyrhjulsdrivna fordon. Anledningen att vi inte åkte upp var att vi fick rådet av reseledaren att inte ta med ett barn på tre år så högt då luften är tunnare där.


Bildbeviset att jag varit där ... tycker själv att jag ser gravid ut (vilket jag naturligtvis inte är) men det bjuder jag på! :)



J och dottern. Dottern tyckte det var roligast att springa runt och kasta sten, vilket det ju naturligtvis fanns gott om!

Vi var även i Taormina den här dagen, men mer om det en annan dag!

Vi hörs!

Kram Frida

0 kommentarer:

Skicka en kommentar