Recent Posts

torsdag 22 september 2011

Sicilien 2011 part 2

Idag blir det fler bilder från vår semester på Sicilien och några från huvudstaden Palermo. Det fanns en anordnad utflykt till Palermo, men vi valde att ta tåget själva och fick lite äventyr på köpet!


Centralstationen i Palermo, en fin gammal byggnad men mycket mindre än man tänker sig att en tågstation i en huvudstad skall vara.


En av de stora huvudgatorna Via Roma (även i Cafalu hette huvudgatan Via Roma) med vackra hus, centralstationen längst ner och höga berg i bakgrunden.


Teatro Massimo som ligger vid den andra huvudgatan Via Maqueda.


En vacker solnedgång utanför Teatro Massimo!


J och dottern på torget utanför teatern. Bakom dem såldes en av Italien/
Siciliens specialiteter Granite, det är isglass fast påminner lite om lösare sorbet och smaksätts med alla upptänkliga smaker. Ursprungligen smaksattes den med citron och den varianten testade J och gillade den, men för mig var det så sötsurt att det drog ända uppe vid öronen. Jag testade Fragola, alltså jordgubb, och visst lite gott med ändå inget speciellt enligt mig. Fanns många andra specialiteter som jag gillade mycket bättre! :)

Äventyret då, jo tågresan dit gick jättebra. Eftersom det är siesta mellan 13-16 så valde vi att ta förmiddagspasset vid poolen och sedan åka till Palermo på eftermiddagen. Sista tåget tillbaka gick kvar i nio på kvällen så för att vara på säkra sidan så tog vi det som gick strax efter åtta istället, men vi kom bara till första stoppet och sedan stod vi stilla jättelänge och plötsligt så gick alla av! Så vad göra? Ja, självklart gick vi också av och efter en stund så fick vi reda på av en tågvärd som kunde lite engelska att vi var tvungna att vänta på nästa tåg. Det var en hel del utrop, men självklart var de alla på italienska så där stod vi i mörkret på en perrong in the middle of knoware och var inte helt säkra på om tåget vi väntade på faktiskt gick till Cefalu för på tavlan stod det att det skulle gå till Termini Imerese som var orten innan Cefalu. Efter en stund kom ett tåg, men plötsligt var det inga utrop (vilket det varit på tåget dit) så vi satt där trötta och höll på att somna, men fick allt hålla koll på varje station och till slut på ett stopp läste jag Cefalu så vi fick snabbt packa ihop vårt pick och pack och kliva av!

To rap it up så kan jag säga att jag är glad att jag varit där och att det var häftigt, men tyckte ändå mest att huvudstaden var en brötig storstad med bilar som körde vilt! Fanns säkert en en hel del shopping, men min kassa medgav inte köp hos herr Armani. Landet Italien, eller iaf Sicilien, har gjort mig förälskad, men jag blev inte ens speciellt förtjust i Palermo. :(

Mer en annan dag vänner!

Kram Frida

0 kommentarer:

Skicka en kommentar